samorządowe przedszkole nr 2 w Kościanie herb kościana
klocki
przedszkole przedszkole

nasze grupy:

Zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie oraz ćwiczenia fizyczne to dwie najlepsze rzeczy, które można zrobić dla swojego organizmu. Człowiek często, żeby zaadoptować zdrowy styl życia musi się do tego zmuszać.
Nie jest łatwo, ot tak po prostu zwracać uwagę czy to co jemy jest zdrowe. Dla niektórych nie jest również łatwo zacząć regularnie uprawiać sport. Żyjemy w czasach, w których wydaje się, że myśl ludzka wszystko może i wszystko potrafi. W tym wielkim pędzie cywilizacyjnym coraz mniej miejsca jest dla samego człowieka – zapędzony, bez kontaktu z naturą, bez spokojnego snu, bez właściwego odpoczynku i wreszcie -  bez zdrowego pożywienia pędzi byle dalej, byle szybciej, byle do przodu.
A gdy sił braknie – połyka tabletkę, wierząc w jej zbawczą moc. Przyczyna jednak nie zostaje usunięta, niewłaściwe odżywianie, nieodpowiedni tryb życia dalej niszczą organizm. Nikt do tej pory nie zmienił naszego ciała, nie uczynił go genetycznie mocniejszym, ale za to nieustannie trwają prace nad zmianą pożywienia, które modyfikuje się genetycznie, chroni środkami chemicznymi, nawozi sztucznie. Do tych chemicznych smaków zdążyliśmy przyzwyczaić nawet dzieci, stąd często podnoszą bunt, gdy coś zdrowego znajdzie się na talerzu. A przecież wszystkim nam zależy na ich zdrowiu. Z prowadzonych statystyk wynika, że szerzy się wśród dzieci coraz więcej alergii i innych schorzeń związanych z rozwojem cywilizacji.  Moda na słodycze, tzw. „fast food” oraz gotowe produkty żywności z konserwantami, polepszaczami , z terminem ważności paru miesięcy na pewno nie sprzyja zdrowiu. Dlatego tak ważną rzeczą jest, aby już od wczesnego dzieciństwa przywiązywać wielką wagę do zdrowego żywienia naszych dzieci. Wiek przedszkolny to najlepszy okres na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. W kształtowaniu ich bardzo ważną rolę, o ile nie najważniejszą odgrywają rodzice. To od nich zależy co trafia do domu, a później na stół, czy rodzina aktywnie spędza wolny czas, czy stanowią dobry przykład dla swoich pociech. To zwyczaje panujące w rodzinie są niepodważalnym wzorcem dla dzieci. Kształtując właściwe nawyki żywieniowe należy:

  • Ograniczyć słodycze oraz spożywanie słodkich napojów. Pragnienie dziecka najlepiej zaspokaja naturalna, bezsmakowa woda.
  • Zapewnić dostęp do różnych pokarmów o dużej wartości odżywczej takich jak owoce warzywa, aby zastąpić nimi bogatokaloryczne i mało odżywcze przekąski, słodycze itp.
  • Świecić przykładem i stosować złotą zasadę „Postępuj tak jak ja postępuję” zamiast „Postępuj tak jak ja mówię”.
  • Przekazywać wiedzę dotyczącą zdrowego pożywienia i stylu odżywiania się podczas robienia zakupów w sklepie spożywczym oraz w czasie wspólnego przygotowywania posiłków. Wykorzystajmy ten czas na naukę i zwrócenie uwagi na zdrowe i niezdrowe artykuły.
  • Korygować nieprawidłowe informacje na temat żywienia z mediów i innych źródeł.
  • Przestrzegać regularnego spożywania posiłków i eliminować podjadanie między posiłkami

Pamiętajmy również o tym, że  pożywienie, którym obdarza nas Matka - Ziemia daje nam siłę, energię, zdrowie i życie. Należy je tylko odpowiednio przygotować. Tak więc powrót do tradycyjnego, ciepłego, gotowanego odżywiania jest podstawowym obowiązkiem tych wszystkich, którzy pragną żyć zdrowo. Niech więc w naszej diecie nie zabraknie drogocennych zup, rozgrzewających rosołów, kasz, ciepłych gotowanych warzyw. Jeżeli od pierwszych lat życia dziecka zadbamy by jego dieta tak właśnie wyglądała, była zróżnicowana, zrównoważona wszystkimi smakami, pełna warzyw, owoców, bogata w składniki odżywcze, zawierająca ograniczone ilości cukru i soli, jeżeli dołożymy do tego odpowiednią dawkę ruchu to możemy zminimalizować ryzyko pojawienia się w jego dorosłym życiu chorób wynikających z nieprawidłowego żywienia. A przecież „zdrowie nasze i naszych dzieci jest zbyt poważną sprawą by pozostawić je w rękach lekarzy". 

                                                                                                                             Opracowała: mgr Małgorzata Ptak